Ik ben nieuwsgierig naar deze vergelijking. Ik bezit zelf al enige tijd een Roger LS3/5A en dan wel de 15ohm versie. Ik schat dat deze uit de jaren 80 komt. Het valt mij op dat ik steeds meer over deze Harbeth ben gaan lezen, zelfs de factory tour bekeken op Youtube.
De LS3/5A is een commercieel geproduceerde luidspreker die wordt gedreven door de behoefte van de BBC om de kwaliteit van uitzendprogramma’s te controleren en te beoordelen. Het was afgeleid van de LS3/5, die werd bedacht en ontwikkeld door de BBC Engineering Department in de vroege jaren 70, toen het onder het rentmeesterschap stond van Dudley Harwood. Omdat hij geen commercieel geproduceerde kleine luidspreker had gevonden die voldeed aan de vereisten van natuurlijkheid en geluidsneutraliteit, wilde de BBC specifiek een luidspreker ontwerpen die een natuurlijke algehele geluidskwaliteit en een goed dynamisch bereik biedt voor het volgen van uitzendingen in krappe ruimtes.
Ben enorm liefhebber van natuurlijkheid en geluidsneutraliteit, iets wat in de hedendaagse audionorm aan het vervagen is. A merken vragen tegenwoordig torenhoge prijzen die niet meer als hobby gezien kan worden. DIY is dan een goed alternatief om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen. Soms zijn er ontwerpen die, na 45 jaar sinds de eerste uitgaven, nog steeds lovend wordt ontvangen en uitmuntende recensies krijgt. De Ls3/5a ook wel de “The Little Legend” genoemd, valt onder dit gezelschap. Ik heb een paartje LS3/5a op de kop kunnen tikken. Helaas wel wat met gebruikerssporen maar dat maakt het plezier er niet minder om.
Dan de Harbeth P3 ESR vergelijkbaar met de de rogers qua afmeting. Ook hier worden er lovende recenties gegeven. Het blijft in mijn hoofd spelen of ik er op vooruit ga als ik overstap naar deze monitoren. Dankzij een grote vrijheid van typische conus-kleuring is de ESR een even transparant als boeiend doorgeef luik, vooral wanneer het akoestische muziek mag aanbieden. Met de ESR versie heeft Alan Shaw zijn akoestiek-uk qua bouw en materiaalgebruik op hetzelfde niveau gebracht als de grote leden uit de Harbeth familie. Zo is de achterwand nu niet langer verlijmd maar gemonteerd met tien schroeven en heeft de mid/laag unit een geprofileerde Radial conus. Radial is een door Harbeth zelf ontwikkeld conusmateriaal met minimale kleuring (op de Harbeth website kan men een proefvergelijk met een meer conventioneel conusmateriaal beluisteren). Tot voor kort waren alle Harbeths behalve de P3ES2 van Radial conussen voorzien, nu heeft de jongste P3 er ook en dat verklaart de R in de productnaam. Voluit heet de kleinste Radial mid/laag unit LFHAR110 en dat betekent een effectieve conusdiameter van 11 centimeter. Als stofkap draagt de conus een afgeronde kegel die daarmee ook het afstraalgedrag verbetert. Een fraai afgewerkte metalen grille beschermt de 19 millimeter dome tweeter tegen nieuwsgierige vingertjes en net als de Harbeth Compact 7ES3 is die grille in het midden van een soort frontlobe attenuator voorzien in de vorm van een zelfklevend transparant cirkeltje. De gesloten klankkast constructie betreft een zogenoemde Super Tuned Structure waarbij het geheel op specifieke punten is verstevigd in plaats van een morsdode constructie (min of meer vergelijkbaar met Spendor`s Critically Damped Cabinet). Aan de achterzijde bevindt zich een set solide single-wire aansluitingen. Het frame is degelijk en zorgt voor minimale diffractieproblemen doordat de stalen band in een gefreesde rechthoek in het front past, zodat enkel het doek zelf voor de units langs loopt. Zelfs de logo`s zijn symmetrisch bevestigd op de frontdoekjes. De Harbeth P3ESR behoort tot het illustere gezelschap van onopvallend klinkende waarzeggers. Luidsprekers in de letterlijke zin van het woord zijn het niet, ze maken een hoop duidelijk zonder hun stem te verheffen. Het meest aantrekkelijke aspect van de nieuwe baby Harbeth is dat het nieuwe muzikale inzichten verschaft in praktisch grijsgedraaide schijven. Daarmee wisten de ESRs hier het pleit te beslechten. De even high-tech als traditionele P3ESR is een juweel van een weergever die elke mini-monitor liefhebber eens moet hebben beluisterd. Mijn oog is ook gevallen op de grotere broer de 30.1 en inmiddels de 30.2. Hoewel menig die hun mening uitspreken zeggen dat de 30.1 beter is dan de 30.2. Qua afmeting is hij iets groter dan de ESR en dus volwassener dan zijn kleine broer. De 30.1 is afgeleid van de Rogers LS6 qua afmeting bijna identiek. Misschien moet ik maar een zoeken naar en Roger LS 6 om die beter te maken. De reden hiervoor is simpel een tweedehands Herbeth 30.1 kost tussen de 2300 en 2600 euro. Das best veel geld. Even nadenken wat slim is om te doen. Dit wordt vervolgt!